שתלים למחוסרי עצם

אובדן שיניים הוא תופעה רחבה שרבים סובלים ממנה. הגורמים לכך הם רבים ומגוונים, וביניהם הגיינת הפה, מחלות פריודונטליות, גיל, תורשה וכו’. כדי ליהנות מפה מלא בשיניים יפות ולבנות נדרש תהליך של השלמת השיניים החסרות בעזרת שתלים למחוסרי עצם.

תהליך השלמת השיניים בעזרת שתלים למחוסרי עצם כולל שני שלבים. השלב הראשון הוא יצירת תחליף לשורש, והשלב השני הוא הרכבת תחליף לשן .

שלב א: יצירת תחליף לשורש

יצירת תחליף שורש מתחילה בהשתלת שתל, שהוא מעין “בורג” טיטניום, לתוך הלסת (העצם). כדי להשתיל שתל אנו חייבים מרחב בשלושה מימדים: אורך, רוחב וגובה, כך שניתן יהיה למקם בצורה נכונה את השתלים ולבנות כתר (תחליף לשן) המדמה בצורה אופטימלית את האנטומיה הטבעית של השיניים.

לעיתים קרובות, בשל הזנחה או דחיה של טיפולים, אנו מאבדים עצם. אובדן העצם אינו מאפשר את השתלת השתל הסטנדרטי ולכן הרופא חייב לבצע השתלת עצם. השתלת העצם כוללת ניתוח מסובך ומורכב המוכר בשם הרמת סינוס פתוחה (השתלת עצם בלסת עליונה בסינוס) או אוגמנטציה ורטיקלית (תוספת עצם בלסת התחתונה). קיימים בשוק מספר שתלים, שהמוביל בהם מזה 35 שנה, הוא שתל הבייקון.

שתל בייקון תוצרת ארה”ב מאפשר ביצוע שתלים למטופלים חסרי עצם, ומאושר ע”י ארגון הבריאות האמריקאי  .(FDA)שתלי בייקון הינם קצרים ולכן אין צורך בביצוע של הרמת סינוס פתוחה (השתלת עצם בלסת עליונה בסינוס) או אוגמנטציה ורטיקלית (תוספת עצם בלסת התחתונה).

בסרטון הבא ניתן לראות עדויות של מטופלים שחוו השתלה עם שתלי בייקון:

למרות ששתלי בייקון הם שתלים קצרים הם שורדים לאורך עשרות שנים ומידת ההצלחה שלהם אינה נופלת משתלים ארוכים סטנדרטיים, והם נותנים פתרון משולם למטופלים שצריכים שתלים למחוסרי עצם.

שלב ב: הרכבת תחליף לשן (בניית כתר)

לאחר חשיפת השתלים (בשימוש בשתלי בייקון חשיפת השתלים נערכת לאחר 4 חודשים) עוברים לשלב הבא של בניית הכתר (תחליף לשן). גם כאן יש לשתלי בייקון יתרון משמעותי – חיבור השתל למבנה נעשה על ידי ריתוך קר ומאפשר איטום מוחלט בין השתל למבנה שעליו בונים את הכתר. זאת בניגוד לשתלים סטנדרטיים, בהם החיבור בין השתל למבנה נעשה בעזרת בורג, ולכן אין איטום מוחלט בין השתל למבנה. זהו מקור לאיבוד עצם עתידית ולעיתים לאובדן של השתל כולו. לכן, הבחירה בשתלי בייקון היא הבחירה הנכונה כאשר מדובר במטופלים מחוסרי עצם.

לאחר מיקום המבנה, לוקחים מידות וגוון לשיניים ושולחים הכל למעבדה. במעבדה מכינים את הכתרים. במפגש הבא בודק הרופא את הכתרים ומקבע אותם בפה.

טכנולוגיות מתקדמות להשתלות שיניים

במקרים מסוימים, תוצע למטופלים שיטה בשם All-on-4 המאפשרת השתלת כל השיניים על ארבעה שתלים בלבד, וזה יכול להוות מענה למטופלים הזקוקים לשיקום מלא של הפה. היתרון המרכזי של שיטה זו הוא היכולת להעניק פתרון מיידי ויציב ללא צורך בהשתלות עצם מורכבות וזמן החלמה ארוך. מחקרים קליניים הדגימו את הצלחת השיטה, עם שיעורי הצלחה גבוהים מאוד, תוך שיפור משמעותי באיכות חייהם של המטופלים.
טכנולוגיות חדשות בתחום השתלות השיניים מאפשרות היום לבצע את כל תהליך השתלה ושיקום השיניים ביום אחד. שיטות כגון CEREC (Ceramic Reconstruction), המשלבות סריקה דיגיטלית של הפה וייצור כתרים באמצעות מכונות חריטה מחוץ לפה, הופכות את התהליך למהיר ויעיל יותר מתמיד. השימוש בטכנולוגיות אלה מקטין את הצורך בביקורים מרובים במרפאה ומספק שיקום מהיר של הפונקציה והאסתטיקה של השיניים.
התקדמות הטכנולוגיה בתחום הדנטלי מאפשרת פיתוח ויישום של טיפולים מתקדמים המשפרים את תוצאות הטיפול ואת חוויית המטופל. דוגמאות לכך כוללות שימוש בלייזר לטיפולים פריודונטליים, טכנולוגיית CAD/CAM לייצור כתרים וגשרים בדיוק ואיכות גבוהים, ושימוש במיני-שתלים, כמו אלו שאנו מציעים לטיפול במקרים של אובדן עצם מועט. התקדמות זו מאפשרת לרופאי שיניים להציע פתרונות חדשניים ומותאמים אישית, תוך קיצור זמן ההחלמה והגברת נוחות המטופלים.

תהליך שיקום הפה 

שיקום הפה הוא תהליך רב-שלבי המטרה לשחזר את פונקציונליות הפה והשיניים למצבם הטבעי ולשפר את איכות חיי המטופל. התהליך כולל הערכה מקיפה של מצב הפה, תכנון טיפול מותאם אישית ויישום של טכנולוגיות וחומרים מתקדמים. שיקום יכול לכלול השתלות שיניים, טיפולים פריודונטליים, ושיקום אסתטי שמטרתו להביא לשיפור משמעותי בתפקוד ובמראה של הפה והשיניים.

לסיכום, שתלי בייקון מציעים יתרונות פורצי דרך, המאושרים על ידי ארגון הבריאות האמריקאי (FDA) מזה 35 שנים, ומאפשרים למטופלים מחוסרי עצם ליהנות מחיוך מושלם לאורך זמן. זאת בלי צורך בפרוצדורות רפואיות מורכבות וכואבות.

שאלות בנושא שתלים למחוסרי עצם

במקרה כזה ניתן לבצע הרמת סינוס או השתלת עצם. מדובר בתהליך שדורש השתלת עצם סינתטית או טבעית שמסייעת לאחר מכן להצמיח עצם טבעית חדשה אשר תהיה מספיק רחבה וארוכה לטובת ההשתלות העתידיות. אפשרות אחרת היא לעשות שימוש בשתלים קצרים.

השתלות בלסת התחתונה עם 8-6 מ”מ עצם מעל התעלה ניתנות לביצוע ללא השלמת עצם. בהשתלות בלסת העליונה ניתן לחסוך את הרמת הסינוס כאשר המרחק בין הרכס לרצפת הסינוס הוא של 5-4 מ”מ בלבד. שתלי בייקון מעניקים פתרון חדשני, המצריך את המינימום ההכרחי של עצם כמצע לקיבוע השתל.

בהחלט. אם בעבר שתלים קצרים התאפיינו בחוסר יציבות ולא נחשבו פתרון מועדף, הרי ששתל הבייקון שינה את כללי המשחק ובאמצעות שטח פנים סיפק פתרון חדשני ומוצלח מאוד, שגורם ליותר ויותר רופאי שיניים ומטופלים לאמץ אותו ולחסוך לעצמם כאב ועלויות מיותרות.

מצב של חוסר עצם בלסת תחתונה ובלסת העליונה, הוא מצב שבו באזור השן אין מספיק עצם אשר יכול להחזיק את השתל שאמור להחליף את השן.

במצב שכזה שתל ”רגיל”  יתקשה להחזיק וברוב המקרים לא יצליח להחזיק את השן החדשה.


שתלי בייקון שתלים עם ניסיון קליני עשיר של יותר מ 35 שנים.

השתל בייקון בנוי בצורת מדפים ואינו שתל מתברג כמו שאר הברגים.

החיבור של שתל בייקון לעצם מאד חזק ולכן שתל קצר של בייקון מתפקד כמו שתל ארוך רגיל.

המבנה של בייקון יצוק מלא ללא בורג ולכן הוא יותר חזק.

החיבור בין השתל למבנה נעשה ע”י חיתוך קר ולכן אין חדירה של חיידקים לאזור הצווארי ולכן בשתלי בייקון יש פחות נסיגת עצם והשרידות שלהם גבוה מאד.

השתלת שתלים קצרים דומה מאוד להשתלת שתלים ”רגילים”, כאשר הרופא המטפל יבצע את החור באזור השתל הוא יחדיר את השתל ויכסה אותו על מנת שייספג בעצם. תקופת ההחלמה אמורה לקחת בין 3 ל4 חודשים.

השתלות של שתלים קצרים יכולה להשתנות בהתאם למטופל ולטיפול עצמו, כמובן שגם המיומנות והניסיון של הרופא יכולים להוות משתנה במחיר. לכן המחיר יכול להשתנות בהתאם לגודל ולסוג הטיפול שתצטרכו ולא תמיד יהיה אחיד.