השתלת עצם בחניכיים

בשנים האחרונות, השיח על השתלת עצם בחניכיים הפך לאחד המבוקשים ביותר בתחום רפואת השיניים. מטרתו היא לספק פתרון יעיל לאתגרים שהופכים ליותר נפוצים עם הזמן כמו אובדן עצם בלסת. אך לפני שמתחילים לקבוע תורים להליכי השתלת עצם בחניכיים, תחילה יש להבין לעומק מה המושג הזה בכלל אומר. לכן, במאמר זה נסביר כמה מושגי יסוד על מנת שנוכל להבין יותר טוב את נושא רפואת השיניים ובעיקר את תחום ההשתלות .

הנה כמה מושגי יסוד שאתם חייבים להכיר:

  • חניכיים – החניכיים הינה רקמה רכה אשר עוטפת את העצם ושומרת על העצם כדי למנוע פגיעה או נסיגה בגובה העצם שמובילה למקרים מסובכים שבהם אנו זקוקים לטיפולים מורכבים של השתלת עצם או הרמות סינוס בלסת עליונה .
  • עצם – העצם מרכיבה את בסיס הלסת. יש שני סוגי לסתות – בלסת התחתונה נמצאת תעלת העצב אשר אחראית על תחושה באזור של השפתיים. בלסת העליונה אין תעלת עצב. השיניים הטבעיות שלנו מחוברות לעצם על ידי pdl אשר תפקידו לתת גמישות לשיניים .
  • שתל – שתל הינו תחליף לשורש השן ולכן לא רואים אותו במבט מבחוץ. במידה ואנו רואים את השתל, המשמעות היא שהוא נחשף ונוצרה נסיגה של עצם סביב השתל.
  • מבנה – מחליף את השן העליונה שאנו רואים בפה (שורש הוא בעצם בסיס השן) – המבנה יושב על השתל כאשר ברוב המקרים נחבר את המבנה לשתל לאחר 3-6 חודשים .
  • כתר – כתר הינו כיסוי למבנה שמחובר לשתל. את הכיסוי עושים ממגוון מוצרים, כאשר הנפוצים שבהם הם לרוב חרסינה, זירקוניה וקומפוזיט.
  • חוסר עצם – חוסר עצם נגרם מהרבה גורמים כגון עקירת שיניים, מחלות חניכיים, לאחר תקופה ממושכת ללא שיניים או תותבת נגרם אובדן עצם. הכוונה במושג זה שיש פחות מ-10 מ”מ גובה עצם ולכן אי אפשר להשתיל שתל רגיל, אך ברוב המקרים כן ניתן להשתיל שתל של חברת בייקון – שתלים קצרים מאושרי FDA.
  • הרמת סינוס – סינוס הינו חלל שנמצא בשני צידי האף ואחראי על ניקוי האוויר שנכנס לגוף. כאשר יש אובדן עצם אנו נאלצים לצמצם את חלל הסינוס כדי לקבל עוד מקום להכנסת השתל. שתלי בייקון בחלק מהמקרים נותנים מענה לשתל ללא הרמת סינוס.

אופציות לטיפול

כעת ניתן להציג את האופציות לטיפול בתחום ההשתלות. במידה ויש לנו מספיק אורך ורוחב עצם נוכל להשתמש במגוון שתלים של מגוון חברות מהארץ ומחו”ל. אך במידה ואנו מוגבלים בגובה העצם מומלץ להשתמש בשתלי בייקון. השתלים שלנו הם שתלים קצרים המעוצבים בצורה של מדפים ומישורים.
עיצוב המדפים על השתל מגדיל כ30% יותר שטח פנים (השטח שהשתל נוגע בעצם) מאשר שתל בצורת בורג באותו גודל.
המדפים גם מאפשרים אחיזה טובה יותר בעצם מול הכוחות האנכיים של סגירת הלסת. כאשר אנו לא משתמשים בשתלי בייקון קצרים ניתן לבצע הרמת סינוס פתוחה הכרוכה בטיפול מורכב וארוך, וישנם מספר סיבוכים. רופא השיניים יציג בפניכם, במידה ותבחרו באופציה הזו, את הסיבוכים ומשך ההחלמה.

במידה ואין לנו מספיק רוחב בלסת העליונה או בלסת התחתונה נוכל לבצע ניתוח של פיצול עצם בעזרת מכשירי פיאיזו סרג’רי וליצור מקום להכנסת שתל. ניתן גם להשתמש בשתלי REX , שתלים יחסית חדשים, ולהשתיל ישירות. נותן מענה טוב למקרים שהעצם דקה.

למה בכלל נדרש טיפול של השתלת עצם בחניכיים?

אובדן עצם בלסת יכול להתרחש מסיבות שונות, כולל מחלת חניכיים קשה, עקירות שיניים, תאונות או לקויות מולדות.
השלכותיו של אובדן עצם כוללות פגיעה בתפקוד נכון של הלסת, קושי בלעיסה, ובעיות אסתטיות. השתלת עצם מציעה פתרון לבעיות אלו, באמצעות יצירת בסיס תומך לשתלים דנטליים ולשיקום הלסת. יש לציין כי מחקרים רבים מראים כי השתלת עצם בחניכיים יכולה להביא לתוצאות מוצלחות לטווח הארוך, עם שיעורי הצלחה גבוהים ושביעות רצון גבוהה מצד המטופלים. ההתקדמות הטכנולוגית שיצרנו כאן בבייקון בתחום ממשיכה לשפר את תוצאות ההשתלה ולהקל על חייהם של מטופלים רבים.

לסיכום,

השתלת עצם בחניכיים והטיפולים הסובבים את ההליך, הם חיוניים לשיקום הלסת ולהשגת תוצאות אסתטיות ופונקציונאליות למטופלים הזקוקים להם. עם התקדמות הטכנולוגיה והמחקר של בייקון בתחום, ההשתלות הופכות ליותר מדויקות ובטוחות, המאפשרות טווח רחב יותר של טיפולים המותאמים למצבו של מטופל.