הרמת סינוס פתוחה – מה ההשלכות והאם קיימות חלופות טובות יותר?

רגע לפני שממהרים לבצע פרוצדורות כירורגיות מורכבות, כמו הרמת סינוס פתוחה, על מנת להתמודד עם חוסר בעצם בלסת תחתונה או בלסת עליונה, עצרו רגע. כדאי להכיר את השלכות של ההתערבות הפולשנית ולבחון את האלטרנטיבות הקיימות, שמציעות פתרון בטוח, חסכוני ומהיר יותר.

מטופלי שיניים רבים נכנסים לפרוצדורות כירורגיות מבלי להכיר את התהליך לעומק ומבלי להכיר את ההשלכות של הניתוח. לעומת ניתוחים אחרים, כאשר רופא השיניים קובע כי יש צורך בהתערבות כירורגית, מרבית האנשים נמנעים מלקבל חוות דעת נוספת או לחקור את הנושא, ובעיקר לבדוק האם יש חלופות טובות יותר. ייתכן כי הדבר נובע מהחשש שמלווה רבים בהתמודדות עם טיפולי שיניים, מתוך מחשבה כי מדובר בפרוצדורה מורכבת וקשה להבנה או פשוט מתוך אמון מלא ברופאים.

כאשר מתמודדים עם חוסר בעצם, במקרים רבים יציעו רופאי השיניים פרוצדורה כירורגית בשם “הרמת סינוס פתוחה”. זוהי פרוצדורה פולשנית, שמטרתה ליצור תוספת עצם במקומות שבהם יש חוסר בנפח העצם לצורך ביצוע השתלה. במהלך הניתוח מרימים את רירית הסינוס דרך חלון לטראלי. זהו ניתוח נפוץ והרופאים מרגישים ביטחון לבצע אותו.

עם זאת, חשוב לדעת מספר דברים לפני ביצוע הרמת סינוס פתוחה:

  • מדובר בפרוצדורה פולשנית וההשתקמות מהניתוח יכולה להיות לא פשוטה. המטופלים מדווחים על נפיחות ורגישות באזור הניתוח למשך כשבועיים-שלושה, לרוב מלווה בכאבים שהולכים ופוחתים עם הזמן. בחלק מהמקרים שגרת המטופלים משתבשת למשך כשבועיים עד חזרה לתפקוד מלא.
  • לעיתים קרובות הרמת סינוס פתוחה מובילה לסיבוכים.
  • במרבית המקרים ניתן להימנע מהרמת סינוס פתוחה על ידי שימוש בשתלי בייקון.

מהניסיון שלנו, מטופלים רבים מעידים כי אם היו מכירים מראש את ההשלכות של הפרוצדורה, ואם היו יודעים שיש דרך קלה ומהירה יותר להתמודד עם הבעיה הרפואית שלהם – היו נמנעים מניתוח הרמת סינוס פתוחה!

האם קיימות חלופות טובות יותר?

שתלי בייקון (Bicon) מציעים אלטרנטיבה למצב של חוסר עצם ומאפשרים להימנע מהשתלת עצם ומפרוצדורות כירורגיות מורכבות וכואבות. היתרון העיקרי של השתלים שמייצרת בייקון משנת 1985 הוא האורך שלהם – מדובר בשתלים קצרים בעלי מבנה ייחודי ובטוח לשימוש. לעומת שתלים אחרים, ארוכים יותר, השימוש בשתלי בייקון אינו כרוך לרוב בסיכונים ובסיבוכים, ובמקרים המועטים בהם יש סיבוך כלשהו, מדובר במקרים מינוריים הניתנים לתיקון בקלות יחסית.  

שתלי בייקון מעניקים, כאמור, פתרון למקרים של חוסר עצם ללא צורך בביצוע של הרמת סינוס פתוחה או הוספת עצם בלסת תחתונה. הניתוח קצר וההחלמה ממנו קלה ומהירה. לחברה ולשתלים עצמם ניסיון קליני נרחב של כ-40 שנה והם מאושרים לשימוש על ידי ה-FDA. כמו כן, הם מיוצרים במפעל המייצר גם חלקים לתעשיית החלל, ולפיכך ידועים באיכותם ובעמידותם לאורך זמן.

פיתרון נוסף הקיים בשוק נועד להתמודד עם בעיה המכונה “רכס דק”. במצב של רכס דק ניתן לעשות שימוש בשתלים צרים המיוצרים על ידי חברת Rex בארצות הברית ומשווקים בעולם על ידי חברת מקטרון. לשתלי Rex ניסיון קליני של 9 שנים .

בשורה התחתונה:

לסיכום, חשוב ומומלץ ללמוד על הפתרון המוצע על ידי רופאי השיניים בטרם הביצוע, ולהכיר היטב את ההשלכות, את הסיכונים האפשריים ואת תופעות הלוואי. במקרה של הרמת סינוס פתוחה למשל, קיימת אלטרנטיבה מצוינת ובטוחה לשימוש, שיכולה לחסוך לכם זמן, כסף ויותר מהכל – כאבים וחוסר נוחות. כדאי להיוועץ עם הרופא לגבי האופציה של שימוש בשתלי בייקון, שמספקים פתרון בטוח לחוסר עצם בלסת תחתונה או בלסת עליונה, עם יתרונות רבים נוספים.