השתלת עצם וההבטחה של שתלים קצרים

כיצד מתרחש אובדן עצם, מי ומתי צריכים לעבור השתלת עצם והאם שתלים קצרים יכולים למנוע את הצורך בהשתלת עצם? כל התשובות בכתבה שלפניכם.

כאמור לפני השתלות שיניים בלסת העליונה או בלסת התחתונה, המושתל העתידי יצטרך לעבור בדיקות אשר יקבעו האם חלה אצלו ספיגת עצם לאחר אובדן שיניים או האם איבד נפח לסת, כתוצאה ממחלות ודלקות חניכיים או כתוצאה מגנטיקה פחות מוצלחת. אין מגבלת גיל להשתלת עצם ואין הגבלות מיוחדות על המושתלים לאחר ההשתלה, למעט אוכל חם או קשה ביממה לאחר הניתוח או הימנעות מפעילות גופנית אינטנסיבית במשך תקופת ההחלמה שאורכת כשבועיים.
השתלת עצם בלסת התחתונה נדרשת לעיתים קרובות בעקבות אובדן שיניים, דלקות חניכיים, או טראומות. התהליך כולל שיקום של עצם הלסת התחתונה לצורך יצירת בסיס תומך להשתלות העתידיות. במקרים בהם יש נסיגה רבה של עצם הלסת, עשוי להיות צורך בשימוש בחומרי גרפט מתורמים, חיות, או חומרים סינתטיים, כדי להשיב את הנפח והגובה הנדרשים לעצם.
בלסת העליונה, אחת הפרוצדורות הנפוצות היא הרמת סינוס, הנדרשת כאשר אין מספיק עצם באזור המולרים והפרמולרים עקב נסיגת עצם רבה. התהליך מקדם גידול עצם חדש על ידי הכנסת חומר גרפט עצם לתוך החלל שנוצר בין ממברנת הסינוס לעצם הלסת. זהו תהליך מורכב, הדורש דיוק רב וניסיון של המנתח, אך עם שיעורי הצלחה גבוהים.

מה חשוב לדעת על השתלת עצם?

כאמור לפני השתלות שיניים בלסת העליונה או בלסת התחתונה, המושתל העתידי יצטרך לעבור בדיקות אשר יקבעו האם חלה אצלו ספיגת עצם לאחר אובדן שיניים או האם איבד נפח לסת, כתוצאה ממחלות ודלקות חניכיים או כתוצאה מגנטיקה פחות מוצלחת. אין מגבלת גיל להשתלת עצם ואין הגבלות מיוחדות על המושתלים לאחר ההשתלה, למעט אוכל חם או קשה ביממה לאחר הניתוח או הימנעות מפעילות גופנית אינטנסיבית במשך תקופת ההחלמה שאורכת כשבועיים.

 איך מתבצעת השתלת העצם?

השתלת עצם בלסת עליונה או השתלת עצם בלסת התחתונה תתבצע לרוב בניתוח שיארך כארבעים וחמש דקות עד תשעים דקות, בהרדמה חלקית, למעט במקרים מאוד מורכבים בהם הם היא תתבצע בהרדמה מלאה. פרט לחומרי הרדמה, לרוב ינתנו למטופל גם תרופות אנטיביוטיות למניעת זיהומים ומשככי כאבים.  ההשתלה עצמה מורכבת משלושה חלקים עיקריים: חשיפת עצם הלסת, השתלת העצם עצמה ולאחר מכן תפירה וסגירת המקום.

עישון, סכרת ונטילת תרופות מסוימות עלולים לפגוע בתהליך ההשתלה, ולכן חשוב לשקף את המצב הרפואי המלא בפני הרופא המנתח לפני התהליך. כמו כן יש לקחת בחשבון שלמעט מקרים מסוימים בהם ניתן להשתיל את השתלים תוך כדי תהליך השתלת העצם, לרוב תידרש תקופת החלמה ארוכה של מספר רב של חודשים לפני שניתן יהיה לבצע את השתלת השיניים.

 מה חשוב לעשות לפני השתלת העצם? 

חשוב לטפל בזיהומים בחלל הפה ובמחלות כגון עששת לפני ההשתלה. כמו כן, כדאי לעבור טיפול ניקוי אבנית אצל שיננית ולהפסיק לעשן. עישון מעכב את הריפוי ומעלה את הסבירות לסיבוכים. כמובן שחשוב לתכנן יחד עם הרופא את התהליך כולו החל מהשתלת העצם ועד לסיום ההשתלות הנדרשות לאחר מכן.

 מה היתרון של שתלים קצרים?

במקרים בהם נדרשת השתלת עצם בלסת העליונה ולא מעוניינים לבצע הרמת סינוס או לחלופין בהשתלות עצם בלסת התחתונה שבה הלסת קרובה מדי לעצב, ניתן ואף רצוי לעשות שימוש בשתלים קצרים. שתלים אלו יכולים לחסוך תהליכים ארוכים ומורכבים הן מבחינת כסף והן מבחינת זמן. כמו כן אחוזי ההצלחה של שתלים קצרים דומים לאחוזי ההצלחה של שתלים דנטליים רגילים.

שיקום הפה

הפה, השיניים, החניכיים והלסת שלנו סובלים מנזקים שונים במשך השנים, בין אם מדובר בנזקים מולדים, שחיקה טבעית או פגיעה כתוצאה מחבלות או חוסר היגיינה. החדשות הטובות הן שחלק גדול מהנזקים האלו יכולים להיות הפיכים בעזרת תהליך מקצועי של שיקום הפה. רופאי שיניים מומחים בתחום שיקום הפה עוסקים בשיפור התפקוד של חלל הפה, ושל השיניים בפרט, ושל פעולות יומיומיות בסיסיות כמו אכילה ודיבור. לא פחות חשוב מכך, תחום שיקום הפה עוסק בשיפור האסתטיקה והניראות של השיניים וחלל הפה, שמהווים חלק משמעותי בדימוי העצמי ובתפקוד החברתי של המטופלים. טיפולים של שיקום הפה כוללים מגוון גדול של פרוצדורות, ביניהן סתימות, הלבנת שיניים,השלמת שיניים, סגירת רווחים, יישור שיניים, כתרים, גשרים, שתלים דנטליים ועוד.

השלמת שיניים חסרות במסגרת תהליך שיקום הפה

אחת הפרוצדורות הרווחות ביותר במסגרת שיקום הפה היא השלמה או שחזור של שיניים חסרות, שיניים שנעקרו או שאבדו בדרך אחרת. תהליך השיחזור מצריך פרוצדורה של הברגת שתל דנטלי אל תוך עצם הלסת, על מנת שהשתל יחזיק את השן החדשה ויתמוך בה כאשר יופעל עליה עומס בזמן לעיסה. החיבור בין העצם לבין פני השטח של השתל חשוב מאוד ואיכותו תשפיע על משך הזמן שהשתל הדנטלי יחזיק מעמד ובמידה רבה גם על איכות החיים של המטופל. כאשר עצם הלסת תקינה התהליך פשוט יותר, אך במקרים רבים קיים קושי בהברגת השתל הדנטלי בשל חוסר בעצם טבעית.

כיצד נוצר חוסר בעצם טבעית וכיצד מתמודדים איתה?

חוסר בעצם טבעית יכול להיגרם כתוצאה מסיבות שונות. למשל כתוצאה מנסיגת חניכיים, מדלקות בחניכיים וסביב שורש השן, מעקירת שן ללא טיפול בעצם שנחשפה או כתוצאה משימוש בשיניים תותבות שאינן מתאימות ולכן פוגעות בעצם. במקרים כאלו יש צורך בתהליך של בניית עצם או השתלת עצם בטרם יבוצע השתל הדנטלי. השתלת העצם, מגורם חיצוני או מהמטופל עצמו, מאפשרת לעבות ולחזק את העצם לפני הברגת השתל הדנטלי לתוכה. השתלת העצם מבוצעת בניתוח קצר וחד פעמי. הפרוצדורה הניתוחית נעשית בהרדמה מקומית, כאשר העצם החדשה מוחדרת דרך חתך בחניכיים. לאחר תפירת האזור מתחילה ההחלמה הראשונית. אך תהליך ההחלמה נמשך גם לאחר מכן, במשך כ-2-3 חודשים. בזמן זה יש צורך מעקב וביצוע צילומי רנטגן על מנת לוודא שהעצם המושתלת מתאחה עם עצם הלסת.

האם יש משמעות לגובה העצם הטבעית ו/או המושתלת?

כן, הגובה חשוב, כי אנחנו רוצים שהשתל יהיה מחובר כמה שיותר טוב, ולכן השאיפה היא שהוא יהיה כמה שיותר עמוק וכמה שיותר רחב, בהתאם למה שתנאי השטח בפיו של המטופל מאפשרים. אבל אם השתל יהיה ארוך מדי ויבלוט החוצה, הוא עלול לגרום לנזקים וכאבים. במקרים קיצוניים הוא אף יכול לחדור את העצם אל האיברים הפנימיים או אל תוך הסינוס, כאשר מדובר בלסת העליונה. ישנה אפשרות לבצע הרמת סינוס, שהיא פרוצדורה המוסיפה גובה לעצם ולפיכך מאפשרת שימוש בשתל ארוך יותר. הרמת סינוס יכולה להוסיף עוד כמה מילימטרים על ידי שימוש בחומר מיוחד אליו מוחדר השתל. כאן בא לידי ביטוי היתרון הגדול של השתלים הקצרים של בייקון. אורכם הקצר מאפשר להשתילם גם כאשר אין מספיק גובה לעצם, תוך שמירה על איכות החיבור לעצם. יתרון זה מושג באמצעות המבנה הייחודי של השתלים הקצרים של בייקון, המקנה להם אחיזה טובה בעצם, באמצעות שימוש בשטח פנים רחב של השתל, אל אף שאינו עמוק. בין היתר שתל זה מונע את הצורך בתהליך של הרמת סינוס וגם תהליך של אוגמנטציה ורטיקלית.

אוגמנטציה ובנייה של עצם הלסת

אוגמנטציה של עצם הלסת מתייחסת לתהליך של הוספת חומר לעצם הקיימת, במטרה לשפר את גובהה, רוחבה, או צפיפותה. האוגמנטציה יכולה להתבצע בשיטות שונות, כולל הוספת חומר מקומי מאזור אחר בפה, או שימוש בחומרים סינתטיים או ביולוגיים ממקורות חיצוניים. תהליך זה מאפשר לרופא לשקם אזורים בהם העצם אבד, וליצור בסיס תומך להשתלת שיניים.

לעומת זאת, בניית עצם בלסת היא פרוצדורה שנועדה לשקם ולהחזיר את עצם הלסת למצבו הראשוני, או לשפר את מצבו במקרה של אובדן עצם רב. זהו תהליך המשלב את ההשתלה של חומר גרפט עצם עם טכניקות מתקדמות של הנדסת רקמות, כדי לקדם גידול עצם חדש באזורים שבהם העצם נפגע או נסוג. הטכניקה דורשת ידע רב, מיומנות, ניסיון, ומתבצעת בדרך כלל במספר שלבים.

שיקום הלסת

שיקום הלסת הוא תהליך רחב הכולל את שיקום עצם הלסת והסביבה התומכת בשיניים. התהליך כולל לעיתים פרוצדורות שונות של השתלת עצם, אוגמנטציה, ובנייה מחדש של עצם הלסת, במטרה לשחזר את התפקוד והאסתטיקה של הפה. שיקום זה חשוב לא רק לשיפור המראה החיצוני אלא גם לשיפור התפקוד הכללי של הפה, ולאפשרות לבצע השתלות שיניים בהצלחה.

לסיכום

שתלים קצרים הם החלופה האידיאלית במקרים של אובדן עצם, והם יכולים לחסוך פרוצדורות מורכבות וכואבות הנהוגות בשימוש בשתלים סטנדרטיים בתהליך השתלת העצם.  

מצב של חוסר עצם בלסת עליונה יכול להעיד על כך שאין רוחב מספיק לעצם בשביל לקלוט את השתל החדש, או שאין גובה מספק של העצם אשר יוכל גם לעמוד בלחץ של השתל החדש.

מצב זה יכול לקרות מזיהומים באזור השן, טראומה באזור הפגוע ולעיתים גם ממטען גנטי.

הרמת סינוס היא אכן פרוצדורה רפואית לא כל כך נעימה היכולה להוביל גם אל החלמה של עד חצי שנה, לכן בשנים האחרונות ישנם עוד ועוד שתלים קצרים אשר יכולים לעזור לכם להימנע מפרוצדורה מהסוג הזה.

להליך כירורגי זה ישנם כמה סיבוכים אפשריים שיכולים כמובן להיות מועטים יותר ורופא השיניים הוא בעל ניסיון. אחד מהם הוא היווצרות של חור קבוע בין אזור חלל הפה אל הסינוס, השני יצירת סינוסיטיס. יחד עם אלו הסיכון השלישי והפחות נפוץ הוא התפזרות של העצם המושתלת בחלל הפה.