שתלים קצרים מחיר גבוה? לא בהכרח!

כשזה נוגע לשתלים דנטליים, השתלים הקצרים ידועים כפיתרון איכותי יותר לעומת האלטרנטיבות. זהו פיתרון איכותי שמאפשר ברוב המקרים להמנע מטיפולים דנטליים אגרסיביים כמו הרמת סינוס פתוחה, הוספת עצם בלסת התחתונv ועוד. יש שיגידו שליתרונות אלו אין מחיר, אבל בכל זאת – האם השתלים הקצרים מגיעים בהכרח עם תג מחיר יקר יותר?

לפני שננסה להבין האם יש קשר בין סוג השתל לבין מחירו, כדאי להבין מהם שתלים דנטליים בכלל ומה היתרונות שמציעים השתלים הקצרים.

שתלים דנטליים

שתלים דנטליים מהווים תחליף לשיניים שנעקרו או אבדו מסיבה כלשהי. השתל הדנטלי מחליף את שורש השן ומהווה בסיס יציב וחזק לשן הקבועה. השתלים עשויים לרוב מסגסוגת או מטיטניום ומושתלים בהליך כירורגי אל עצם הלסת. השתלים לרוב בנויים במבנה של בורג ומוברגים אל תוך הלסת. עם הזמן מתפתחים תאים סביב השתל ומחזקים את אחיזתו בלסת. גודל השתלים נימדד במילימטרים, כאשר אורכם נע לרוב בין 11 מ”מ ל-16 מ”מ. בשנים האחרונות ישנה מגמה של קיצור השתל והיום ישנם גם שתלים באורך של 8-10 מ”מ.

שתל דנטלי קצר

חברת Bicon האמריקאית פיתחה שתלים קצרים במיוחד, באורך 6 מ”מ בלבד, בעלי מבנה ייחודי. השתלים של Bicon אינם מוברגים כמו בורג אלא מונחים אל תוך העצם כמו חבית. החברה הוקמה לפני כ-40 שנים ומאושרת על ידי גופי הרגולציה הגדולים (FDA ו- CE) ועל ידי משרדי הבריאות בארה”ב, באירופה, ביפן ובישראל.   

האחיזה של השתלים הקצרים של Bicon בעצם הלסת היא חזקה מאוד, ומאפשרת לשתל הקצר להחזיק מבנה (הכתר שאנו רואים) ארוך ורחב. יתרון זה מאפשר לרופא המטפל להעניק טיפול איכותי יותר ולדמות בעזרת הכותרים את השיניים הטבעיות .כמו כן, הפיתרון של השתל הקצר איכותי ועמיד לאורך זמן וגם מונע במקרים רבים את הצורך בפרוצדורות כירורגיות מורכבות יותר, כמו הרמת סינוס פתוחה, אוגמנטציה ורטיקלית, תוספת עצם בלסת תחתונה, תוספת עצם בלסת עליונה, שתלים זיגומטיים, שתלים פרוגויידים ועוד. 

מחיר שתלים קצרים

ועכשיו לשאלת השאלות – האם כל היתרונות האלה של השתלים הקצרים גורמים לפרוצדורת ההשתלה להיותר יקרה יותר מאשר השימוש בשתלים דנטליים רגילים, ארוכים יותר ומתברגים?
מחירי השתלים בעולם משתנים בהתאם לסוג השתל, מקום היצור שלהם ואיכות בקרת היצור .אבל אלו משפיעים בעיקר על מחיר השתל עבור הרופא ולא בהכרח יבואו לידי ביטוי במחיר שאתם תשלמו על הפרוצדורה הרפואית. העלות עבורכם תכלול מרכיבים רבים נוספים כמו מורכבות הטיפול, הותק והניסיון של הרופא, חומרים נוספים שנעשה בהם שימוש בתהליך וכו’. כך, למרות שהשתל עולה סביב ה-200 ש”ח בלבד, אתם תשלמו עבור ההשתלה סכום גבוה יותר, בסדר גודל של 3000-5000 ש”ח.

כמו כן, גם אם נניח שהשתל הקצר יקר יותר ומשפיע על המחיר שאתם משלמים, כדאי לזכור שהוא מפחית את הצורך בהתערבויות כירורגיות מורכבות יותר ויקרות יותר. כך שבכל מקרה השתל הקצר “כדאי” יותר, גם כאשר מדובר בסוגיית המחיר.


לסיכום, השתלים הקצרים מציעים יתרונות רבים למטופלים. זהו פיתרון איכותי יותר, עמיד יותר לאורך זמן ומאפשר החלמה קלה ומהירה יותר. מתברר שמדובר במרבית המקרים גם בפיתרון זול יותר. כמובן שחשוב להתייעץ עם הרופא לפני ביצוע ההליך הכירורגי, אבל בהחלט מומלץ לבדוק האם הרופא עושה שימוש בשתלים הקצרים של Bicon, ואם לא – כדאי לבקש זאת.